13-й wrote:RCS Reduction
The PAK FA is the first non-American stealth VLO fighter. The F-22's frontal Radar Cross Section (RCS) is compared to a metal marble, the F-35's to a golf ball and it is this author's speculative contention that the PAK FA's could perhaps be compared to a baseball. The Russians are not looking to make the aerodynamic tradeoffs to stealth that the US has made, for a variety of reasons including the effectiveness and costs of such stealth. Given that stealth in the real world would be far less effective than the advertised “metal marble” because the enemy may not always come exactly head on, nor use the radar's that the F-22s were tested with. Nor would any future competent enemy only have one radar on (but rather a plethora of ground and airborne radars at various frequencies). Further, wear and tear in a real world operational scenario are likely to reduce stealth.
The PAK FA thus would save weight and enjoy superior aerodynamics while trading off some stealth. It's S-duct may not fully hide its fan blades from every possible angle but rather perhaps allow a maximum of 5% of it to be exposed from very specific angles. These may still be RAM quoted and netted.
The PAK FA abandons stealth from the rear quarter altogether. Detractors would scoff at such a tradeoff but, considering the aerodynamics and high altitude and high speed effectiveness of PAK FA, the aircraft may not need stealth in the hind quarters, as it could always out run any enemy. Case in point, the F-35 which also remains exposed from the rear quarters would have no such capability. For air combat after a merge however, this would still be an issue for the PAK FA, but RCS reduction then becomes of little relevance, given that IR missiles and IRSTs would then be more effective in any case.
The Russians seem to have carefully watched the US fighter programs, taking the best elements without buying Lockheed Martin propaganda and stealth as the final panacea to fighter combat.
http://www.grandestrategy.com/2010/02/r ... ht-to.html
Сокращение ЭПР
ПАК ФА - первый неамериканский стелс-истребитель. Фронтальную ЭПР F-22 сравнивают с «металлическим мрамором» (metal marble), а F-35 с мячиком для гольфа. ПАК ФА, возможно, имеет ЭПР, равную с F-35. Русские не стремились найти копромисс в пользу стелс-технологий, как это делали США, по разным причинам, включая высокую стоимость таких технологий. Учитывая, что эффективность стелс-технологий в реальных условиях гораздо более ниже, ибо стелс-истребитель будет летать не только спереди с ракурса фронтальной проекции, а будет облучаться не только одним одним радаром, а многими авиационными и наземными РЛС, работающими на разных частотах. Кроме тог, в реальных боевых условиях износ и трещины конструкции могут привести к снижению малозаметности.
Таким образом, в разработке ПАК ФА больше внимания уделили снижению веса и улучшенной аэродинамике, чем скрытности. S-каналы воздухозаборников не могут со всех углов зрения полностью скрыть лопатки вентилятора двигателя, возможно, 5% площади входного отверстия двигателей будут просматриваться с определенных углов.
ПАК ФА отказался от малозаметности в четверти планера в задней части. Клеветники могут насмехаться, но с учетом передовой аэродинамики, высоким потолком полета и скоростью самолет может не нуждаться в таком компромиссе. F-35 также не обладает малозаметностью в задней четверти планера. Ракеты с ИК-наведением и ИК-датчики (IRST) будут эффективны в любом случае.
Русские, кажется, внимательно следили за истребительными программами США, взяв из них самое лучшее.
http://www.avanturist.org/forum/index.p ... 1.500.html